Σαμάιρα Μεχτά: Το 10χρονο παιδί «θαύμα» που είπε το μεγάλο «όχι» στην Google

4|12|18

Αν και µόλις 10 χρόνων έχει ήδη δηµιουργήσει κώδικες, ενώ έχει απαντήσει αρνητικά σε επαγγελµατική πρόταση από την Google!

«Όλοι πρέπει να µάθουν να προγραµµατίζουν, είναι ουσιαστικά το µέλλον» τονίζει και αποκαλύπτει πως όνειρό της είναι να γίνει ένοικος του Λευκού Οίκου. Ακούγοντάς τη να σου δίνει συµβουλές επιτυχίας µε τη σιγουριά µιας ήδη επιτυχηµένης CEO και να µιλά µε πάθος για τις ανισότητες των δύο φύλων στην τεχνολογία ή για την αγάπη της για τον προγραµµατισµό, δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι συζητάς µε ένα παιδί µόλις 10  ετών.

 

Η Σαµάιρα Μεχτά δεν είναι µόνο από τους νεαρότερους προγραµµατιστές στον κόσµο, αλλά και ένα κορίτσι-φαινόµενο που ήδη στα 10 της χρόνια έχει εκφωνήσει οµιλίες, έχει διδάξει χιλιάδες παιδιά και έχει δηµιουργήσει τα δικά της εκπαιδευτικά παιχνίδια προγραµµατισµού και τεχνητής νοηµοσύνης που της έχουν αποφέρει έσοδα 100.000 δολαρίων, ενώ ήδη έχει απορρίψει και πρόταση δουλειάς… από την Google.

 

Η ινδικής καταγωγής Σαµάιρα µεγάλωσε σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε τεχνολογικά ερεθίσµατα στην πόλη Σάντα Κλάρα της Σίλικον Βάλεϊ στην Καλιφόρνια. Ο πατέρας της Ρακές, προγραµµατιστής, ήταν εκείνος που στα έξι της χρόνια έφερε στην επιφάνεια το ενδιαφέρον της για τους υπολογιστές, κάνοντάς της µια «φάρσα» µε στοιχεία προγραµµατισµού, όπως µας λέει.

 

«Ενιωσα ότι ήθελα να δηµιουργήσω τα δικά µου πράγµατα. Είπα στον µπαµπά µου ότι θέλω να ασχοληθώ µε τον προγραµµατισµό και µου έδειξε µερικές ιστοσελίδες για να µάθω τα βασικά» αφηγείται στο «Εθνος της Κυριακής» το παιδί-θαύµα της Σίλικον Βάλεϊ, που µε ενασχόληση µίας ώρας την ηµέρα έµαθε γλώσσες προγραµµατισµού όπως η Java και η Python.

 

«Αυτό που αγαπώ στον προγραµµατισµό είναι ότι µπορείς να χτίσεις πράγµατα και να προγραµµατίσεις τον υπολογιστή ώστε να εκτελέσει εντολές ή να κάνει διασκεδαστικά πράγµατα για σένα, όπως το να λύσει µαθηµατικά προβλήµατα ή να παίξει µαζί σου ένα παιχνίδι» µας λέει. Στα οκτώ χρόνια της αποφάσισε να δηµιουργήσει το πρώτο προϊόν της, το CoderBunnyz, ένα παιχνίδι το οποίο διδάσκει προγραµµατισµό σε παιδιά (από 4 έως 104 ετών, όπως λέει) και είναι επιτραπέζιο, ώστε να αποφεύγεται η επαφή µε οθόνες στην τρυφερή νηπιακή ηλικία.

 

Βλέποντας την τεράστια επιτυχία του επιτραπέζιου παιχνιδιού της, έφτιαξε στη συνέχεια -µαζί µε τον… 7χρονο αδελφό της, Αααντίτ- το CoderMindz, «το πρώτο επιτραπέζιο παιχνίδι τεχνητής νοηµοσύνης (AI) στον κόσµο». «Αυτό το παιχνίδι σού µαθαίνει πέντε από τις βασικές αρχές του ΑΙ, αλλά και κάποιες αρχές προγραµµατισµού, είναι σαν δύο παιχνίδια σε ένα» µας εξηγεί η µικρή Σαµάιρα.

 

Η τεράστια επιτυχία των παιχνιδιών της, που πωλούνται στην ιστοσελίδα τής Amazon, έχει προκαλέσει αίσθηση στους αµερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς. Μάλιστα, την τελευταία διετία η µικρή προγραµµατίστρια έχει διδάξει στα δικά της παιδικά εργαστήρια προγραµµατισµού στην Google, αλλά και στο χρηµατιστήριο του NASDAQ. Έχει κερδίσει βραβεία χιλιάδων δολαρίων, έχει δώσει συνεντεύξεις στα µεγαλύτερα διεθνή µέσα ενηµέρωσης, ενώ έχει λάβει µια ενθαρρυντική απάντηση από την πρώην «πρώτη κυρία» των ΗΠΑ, Μισέλ Οµπάµα, στο γράµµα που της είχε στείλει µε τις ανησυχίες της για το χάσµα των φύλων στην τεχνολογία.

 

Η Σαµάιρα, εκτός των άλλων, είναι µια χαρισµατική οµιλήτρια που κάθε φορά αφήνει άφωνους όσους την παρακολουθούν. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε οµιλία της σε συνέδριο τεχνολογίας της Microsoft. «Ηταν τέλεια εµπειρία, την οµιλία παρακολούθησαν πολλές γυναίκες. Μίλησα για το ποια είµαι και τι κάνω, για τη χαµηλή συµµετοχή των κοριτσιών στην τεχνολογία και για το πώς µπορούµε να γεφυρώσουµε το χάσµα των φύλων. Τα κορίτσια µπορούν να είναι στο ίδιο επίπεδο µε τα αγόρια» λέει στο «Εθνος της Κυριακής» η Σαµάιρα Μεχτά, ενώ µας αφηγείται την εµπειρία που βίωσε στα κεντρικά γραφεία της Google, όπου της έγινε πρόταση για δουλειά: «Γνώρισα τη Στέισι Σάλιβαν, τη διευθύντρια Εργασιακής Κουλτούρας. Μου είπε ότι είµαι έµπνευση για όλα τα παιδιά της ηλικίας µου και ότι, όταν µεγαλώσω, µπορώ να δουλέψω στην Google». Ωστόσο, η απάντηση της 10χρονης ήταν αρνητική… διότι πιθανότατα η ίδια θα προτιµήσει να γίνει επιχειρηµατίας.

 

Σημαντική η ισότητα

 

Πρότυπο της 10χρονης Σαµάιρα δεν είναι κάποιο από τα µεγάλα ονόµατα της Σίλικον Βάλεϊ, για τα οποία ακούει καθηµερινά, αλλά η Αντα Λάβλεϊς, η γυναίκα που δηµιούργησε το πρώτο πρόγραµµα υπολογιστή. «Το βρίσκω τέλειο ότι ήταν µια γυναίκα που επινόησε την πληροφορική, γιατί η πλειονότητα όσων ασχολούνται µε την τεχνολογία ανήκουν στο αντρικό φύλο. Νιώθω, λοιπόν, ότι είναι σηµαντικό να υπάρξει ισότητα ανάµεσα στα δύο φύλα». Η ίδια, µάλιστα, δεν καταλαβαίνει γιατί είναι τόσο χαµηλό το ποσοστό των γυναικών στην τεχνολογία (20%), αφού η ίδια διαπιστώνει ότι τα παιχνίδια προγραµµατισµού της έχουν ίση απήχηση σε κορίτσια και αγόρια.

 

«Μην ανησυχείς για την αποτυχία, αλλά για τις πιθανότητες που χάνεις όταν δεν δοκιµάσεις καν»: αυτό µας λέει ότι είναι ένα από τα σηµαντικότερα µαθήµατα που έχει διδαχθεί από τη µέχρι τώρα πορεία της. «Αν θέλεις κάτι και δώσεις το 100% σου, θα είναι το καλύτερο που µπορείς να κάνεις. Ετσι έµαθα να δίνω τον καλύτερό µου εαυτό και να µην ανησυχώ για το αποτέλεσµα, παρά µόνο να προσπαθώ». Σε 10 χρόνια, όταν θα είναι 20 χρόνων, η ίδια φαντάζεται τον εαυτό της να αποφοιτά από το καλύτερο πανεπιστήµιο των ΗΠΑ, το Στάνφορντ ή το Χάρβαρντ, να συνεχίζει το επιχειρηµατικό ταξίδι της και να εξακολουθεί να διαδίδει την αγάπη της για τον προγραµµατισµό και την τεχνητή νοηµοσύνη.

 

Μοιράζεται µαζί µας και ένα άλλο, πιο «παιδικό» όνειρο: «Mετά τα 20 ονειρεύοµαι να γίνω πρόεδρος των ΗΠΑ, γιατί πιστεύω ότι, όταν είσαι πρόεδρος, µπορείς να έχεις µεγάλη επίδραση στα παιδιά και σε ανθρώπους σε όλο τον κόσµο». Το μήνυμα προς τους συνομηλίκους της. Αντλώντας έµπνευση από µια οµιλία του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Μπαράκ Οµπάµα, για τη σηµασία που έχει η εκπαίδευση των παιδιών στον προγραµµατισµό, η Σαµάιρα έκανε σκοπό της ζωής της να διαδώσει σε όλα τα παιδιά του κόσµου την αγάπη της για την πληροφορική.

 

Με τη βοήθεια των γονιών της, µέσα από τις ιστοσελίδες της coderbunnyz.com και codermindz.com, η µικρή προγραµµατίστρια έχει αρχίσει τη φιλανθρωπική πρωτοβουλία της «Ναι, ένα δισεκατοµµύριο παιδιά µπορούν να προγραµµατίσουν».Μέχρι να πάνε η ίδια και ο αδελφός της στο κολέγιο, δηλαδή έως το 2030 θέλουν να δώσουν τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά του πλανήτη να έχουν πρόσβαση στον προγραµµατισµό. Γι’ αυτόν τον σκοπό ενθαρρύνει τους επισκέπτες των ιστοσελίδων να δωρίζουν επιτραπέζια παιχνίδια σε σχολεία και βιβλιοθήκες.

 

«Όλοι πρέπει να µάθουν να προγραµµατίζουν, γιατί ο προγραµµατισµός είναι παντού και είναι ουσιαστικά το µέλλον. Επίσης, µπορεί να είναι για όλους µια επιλογή καριέρας» εξηγεί η 10χρονη. Πέρα από τις βασικές ανάγκες, όπως είναι η τροφή, το καθαρό νερό και η στέγαση, η Σαµάιρα πιστεύει ότι τα εργαλεία προγραµµατισµού είναι εξαιρετικά σηµαντικά για όλους. Γι’ αυτό συνεργάζεται µε σχολεία και βιβλιοθήκες, και είναι πρόθυµη να παραδώσει σεµινάρια µέσω Skype σε όλον τον κόσµο.

 

«Το µήνυµά µου προς τα άλλα παιδιά είναι να τολµήσουν να κάνουν µεγάλα όνειρα και να εργαστούν σκληρά για να τα πραγµατοποιήσουν» µας λέει η Σαµάιρα µε µεγάλη σιγουριά, προτρέποντας τα παιδιά της ηλικίας της να κυνηγήσουν τα όνειρά τους: «Πρώτα πρέπει να ονειρευτείς να κάνεις κάτι ή να δηµιουργήσεις κάτι, να βρεις το πάθος σου στη ζωή, και πρέπει να δουλέψεις για αυτό το πάθος. Μην το βάζεις κάτω»

 

INFO

 

  • Όταν ήταν οκτώ ετών, η Σαµάιρα Μεχτά δηµιούργησε το πρώτο προϊόν της, το CoderBunnyz, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι το οποίο διδάσκει προγραµµατισµό σε παιδιά.
  • Με τον 7χρονο αδελφό της, Αααντίτ- έφτιαξαν το CoderMindz, ένα παιχνίδι τεχνητής νοηµοσύνης.
  • Την τελευταία διετία η µικρή Σαµάιρα έχει διδάξει προγραµµατισµό στα δικά της παιδικά εργαστήρια στην Google, αλλά και στο χρηµατιστήριο του NASDAQ.

 

Πηγή: ethnos.gr