Οι 10 τάσεις της ψηφιακής διαφήμισης για τις ΜΜΕ το 2017

22|06|17

Γράφει ο Γιάννης Ριζόπουλος

 

Ποιες είναι οι τάσεις της ψηφιακής διαφήμισης για το 2017; Πολλοί ερίζουν για μια θέση στο Top-10 της χρονιάς κι ας μη φτάσαμε ούτε στα μισά του χρόνου, ακόμα. Υπάρχουν, φυσικά, κάποια «σιγουράκια» όπως το video και το mobile, αλλά πολλές θέσεις που παίζονται ακόμα… Αρκετές στρατηγικές διαμορφώνονται ακόμα, σ’ ό,τι αφορά στα ψηφιακά μέσα, κι άλλες δεν έχουν αποδώσει ως τώρα τους αναμενόμενους καρπούς…

Κάποιες προβλέψεις, πάντως, που εντοπίσαμε και συνθέσαμε από δυο-τρεις διαφορετικές πηγές, δίνουν μια πρώτη γεύση του τι πρόκειται να επακολουθήσει, ειδικά στο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), τους επόμενους μήνες και ως το τέλος του χρόνου.

 

Mobile

To ’16 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον χώρο του Mobile κι όλα δείχνουν πως κάτι ανάλογο θα συμβεί και φέτος, με τις προβλέψεις να λένε πως οι διαφημίσεις σ’ αυτό το μέσο ίσως ξεπεράσουν για πρώτη χρονιά εκείνες στα desktop. Με τα κινητά να έχουν στ’ αλήθεια γίνει προέκταση του χεριού μας, αυτό μάλλον δεν έπρεπε να προκαλεί εντύπωση… Τώρα, μάλιστα, μάλλον έχει φτάσει η ώρα που δεν αρκούν οι μετατροπές των διαφημίσεων από web σε mobile, αλλά η δημιουργία τους εξαρχής γι’ αυτό το μέσο, ώστε να μεγιστοποιηθεί η εμπειρία του χρήστη…

 

Video

 

Δεν χωρεί, πια, καμιά αμφιβολία ότι το βίντεο είναι ο βασιλιάς του περιεχομένου – μια ματιά στο τι γίνεται καθημερινά στο Facebook Live, στο YouTube, το Snapchat, ακόμα και στο Twitter, μάλλον είναι αρκετή για να πείσει ακόμα και τον πιο δύσπιστο ότι εκεί στρέφεται πλέον το ενδιαφέρον του κοινού, άρα η ύπαρξή του (ακόμα καλύτερα αν μπορεί να σταθεί και σε κινητές συσκευές) είναι σχεδόν αναγκαία σε κάθε διαφήμιση με φιλοδοξίες…
Native

Σύμφωνα με κάποιες έρευνες, η αγορά του native advertising έφτασε πέρυσι τα 7,9 δις $, όμως οι προβλέψεις για φέτος την ανεβάζουν –ούτε λίγο, ούτε πολύ- σχεδόν στα τριπλά, στα 21 δις $, καθώς επεκτείνεται σχεδόν σε κάθε πλατφόρμα. Όσο περισσότερο ψηφιακά εγγράμματοι γίνονται οι χρήστες-καταναλωτές, τόσο ευκολότερα μπορούν να «κόβουν» τις ενοχλητικές διαφημίσεις – αν, όμως, αυτές είναι «φυσικά» ενταγμένες στο περιεχόμενο, προσθέτοντας αξία σ’ αυτό, τόσο καλύτερα και αποτελεσματικότερα θα επιτελούν το «χρέος» τους.

 

Διάδραση

Από τα πρώτα «πέτρινα» χρόνια και την εποχή της αθωότητας, οι δυνατότητες διαδραστικότητας του χρήστη με τις διαφημίσεις έχουν περάσει πια σε ένα σαφώς διαφορετικό επίπεδο. Πάντα χρήσιμη και ικανή να αφήσει βαθύτερα το μήνυμα στον στόχο, είτε ενταγμένη στο σώμα μιας διαφήμισης, είτε με την παρουσία της στην ιστοσελίδα μιας επιχείρησης, η διαδραστικότητα (που
μπορεί να έχει τη μορφή κουίζ, σφυγμομέτρησης ή ό,τι άλλο φανταστεί κανείς, εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό «όπλο».

Προσωποποιημένο περιεχόμενο
Ο βομβαρδισμός των καταναλωτών με διαφημίσεις, είναι ένα καθημερινό φαινόμενο που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Πόσες από αυτές, όμως, ενδιαφέρουν πραγματικά εκείνον που τις βλέπει ή τις ακούει (ή και τα δυο); Αμερικανικές έρευνες ισχυρίζονται πως ο μέσος καταναλωτής (εκεί, βέβαια, στον Παράδεισο τέτοιου είδους τακτικών) εκτίθεται καθημερινά σε περισσότερες από 5000 διαφημίσεις κάθε μέρα! Πόσες από αυτές, βέβαια, αφήνουν το «στίγμα» τους, είναι μια άλλη υπόθεση… Έτσι, το προσωποποιημένο περιεχόμενο προφανώς έχει σημαντικότατο συγκριτικό πλεονέκτημα – το ερώτημα είναι πώς καταλήγεις σ’ αυτό; Ευτυχώς για τις εταιρίες, υπάρχουν πλέον (και θα πολλαπλασιάζονται συνεχώς) δεδομένα για συνήθειες, ενδιαφέροντα και δραστηριότητες του κοινού, που επιτρέπουν (όχι χωρίς κόπο, βέβαια) περισσότερο στοχευμένες διαφημίσεις.
Influencers

Σχετικά πρόσφατη τάση, η επιτυχία της βασίζεται στη γνωστή από παλιά τακτική της καμπάνιας «στόμα-με-στόμα». Περισσότερο εμπιστεύεσαι αυτό που σου λέει ένας φίλος σου, παρά ό,τι σου λέει ένας άγνωστος ή –ακόμα χειρότερα- μια διαφήμιση, που απλώς θέλει να σου πουλήσει… Ο γνωστός σου, όμως, το μόνο που θέλει, είναι να σε βοηθήσει, αν όχι να σε σώσει! Η εμπιστοσύνη στο αποκορύφωμά της – Πόσσω μάλλον, αν αυτός που σου προτείνει κάτι, είναι μια γνωστή προσωπικότητα, με πλήθος followers! Μοιραία, λοιπόν, αυτή η μέθοδος γνωρίζει ιδιαίτερη επιτυχία μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – Instagram, Snapchat, YouTube και Twitter σε ημερησία διάταξη. Δείτε, πάντως, μήπως βρείτε κάτι αντίστοιχο και σε επίπεδο Β2Β…

 

Chatbots

Αν και αρχικά θεωρήθηκαν μέτριο υποκατάστατο των call-centers, τα ρομποτικά συστήματα κερδίζουν συνεχώς έδαφος τα τελευταία χρόνια, χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας τους και τη βελτίωση των επιδόσεών τους. Μπορούν πλέον να διαβάζουν και να ερμηνεύουν μηνύματα, απαντώντας στις όποιες ερωτήσεις των χρηστών σε πραγματικό χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο. Χάρη στις προόδους της τεχνητής νοημοσύνης, της ανάλυσης μεγάλων όγκων δεδομένων και της σύνθεσης φωνής, μπορούν να προσφέρουν προσωποποιημένη εμπειρία, σχεδόν σαν ανθρώπινος agent (αν όχι καλύτερα, μερικές φορές).

 

Data και πάλι Data!

Μιας και τα αναφέραμε, τα δεδομένα τόσο σαν πηγή για τη δημιουργία περιεχομένου, όσο και σαν αποτέλεσμα καταγραφής των επιδόσεων μιας καμπάνιας, στο τέλος της ημέρας, παίζουν σημαντικότατο ρόλο για την επιτυχία της καθώς συχνά αποκαλύπτουν και τις προτιμήσεις των χρηστών, επομένως προσφέρουν τη δυνατότητα για μικρομετρικές διορθώσεις.

Κάθε πλατφόρμα που σέβεται τον εαυτό της (όπως πχ. το Facebook, το Google, το Instagram και πολλές άλλες) διαθέτουν τέτοια στοιχεία στους διαφημιστές/ζόμενους και επιτρέπουν –σε συνδυασμό με το cloud και τη μηχανική μάθηση (machine learning)- ακριβέστερη, αλλά και πολύ ταχύτερη επεξεργασία των δεδομένων, άρα και δυνατότητα ταχύτερης ανταπόκρισης από
την πλευρά τους, που μπορεί να κάνει τη διαφορά.

«Ζωντανό» video

Είναι το «καινούριο κοσκινάκι μου» και, σαν τέτοιο, είναι λογικό να κερδίζει οπαδούς και πόντους. Η μετεωρική άνοδος του Snapchat έδωσε πολλούς από τους τελευταίους στο Facebook, που με το Live του κέρδισε πελάτες – δικαίως, βεβαίως, γιατί οι μετρήσεις (αυτές για τις οποίες μιλούσαμε παραπάνω) έδειξαν ότι οι χρήστες βλέπουν «ζωντανό» βίντεο επί τρεις φορές περισσότερο χρόνο απ’ όσο συνήθως. Ο λόγος είναι ότι σ’ αυτές τις περιπτώσεις το περιεχόμενο των βίντεο είναι πιο αυθόρμητο, πιο άμεσο και μπορεί να έχει άμεση επίδραση στους θεατές του, ενισχύοντας το επίπεδο της εμπειρίας τους. Άλλο που δεν θέλουν οι διαφημιστές, δηλαδή…

Ad Blocking

Τελευταία τάση, αλλά με μεγάλο και μάλλον αυξανόμενο αντίκτυπο, το ad blocking, το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων από τους χρήστες. Έρευνες στη αρχή του χρόνου έδειχναν ότι περίπου 400 εκατ. χρήστες κινητών συσκευών και 2300 εκατ. χρήστες desktop υπολογιστών μπλοκάρουν συστηματικά τις διαφημίσεις και δεν τις αφήνουν να εμφανιστούν στις οθόνες τους. Όσο δυσάρεστο κι αν είναι αυτό για τους διαφημιστές, δεν παύει να είναι μια πραγματικότητα. Καθημερινά, έχουμε μια διελκυστίνδα, στην οποία πότε κερδίζουν οι διαφημιστές και πότε οι δημιουργοί προγραμμάτων που μπλοκάρουν τις διαφημίσεις. Άρα, ο καθένας ας προτιμήσει να παίξει το «χαρτί» του όσο καλύτερα μπορεί, αναδεικνύοντας τις ικανότητές του. Ειδικά, οι διαφημιστές ας προσπαθήσουν να κερδίσουν πόντους με native διαφημίσεις και ποιοτικό περιεχόμενο, που να ελκύει κι όχι να απωθεί τους χρήστες / καταναλωτές, ώστε να καταφεύγουν στο ad blocking… Και, πάνω απ’ όλα ας διαβάζουν και ας είναι ενήμεροι του «τι τρέχει στην αγορά», είτε για καλό είτε για κακό…

 

Πηγή: webworldnews.gr